Ting 5 Bilder, kart og apper: Historypin

Kart med to bilder fra Hvarnes
Bibliotekets lånere med smarttelefoner har biblioteket i lomma til enhver tid, og de har GPS og kamera som gjør at de kan være interaktive i nærmiljøet sitt. Har du tenkt over hvordan dette kan utnyttes til å levere bibliotektjenester? Kombinasjonen GPS og bilder gir muligheter for interessante lokalhistoriske opplevelser og andre morsomme måter å kommunisere med verden rundt deg.

Oppdag
  • Test ut appen Historypin for smarttelefoner. Se på bilder i ditt nærområde på kartet og prøv å utforske områder lenger unna. Se bilder fra Holmestrand.
  • Kultur- og naturreise har brukt bilder fra Oslo Byarkiv inn i HistoryPin. Dette er et prosjekt for å øke tilgangen til offentlig informasjon og lokal kunnskap om kultur og natur der du er.
  • Se  Historypin på pc-en og sammenlign opplevelsen i forhold til smarttelefonen.
  • Ta et bilde ved hjelp av appen og «pin det» ved å laste det inn på kartet. Her finner du mange «How to»-videoer på engelsk.
Utforsk
  • Bruk Historypin til å ta bilde av en lokal bygning (for eksempel biblioteket, skolen eller andre offentlige bygg), og last det opp og bruk Street view til å «pinne» det.
  • Prøv å lenke sammen flere bilder for å lage en løype. For eksempel historiske bygninger i ditt nærområde.
  • Lenk noen bilder sammen til en samling (de behøver ikke være fra samme område bare de har et felles tema. For eksempel «Earthquake and Fire«-samlingen.
  • Bruk appen til å ta bilder av gamle bilder og pin dem til kartet.
  • Det er andre tjenester som kombinerer historie og kart: What was there og Sepia Town.
  • Det er flere lenker tilgjengelig på Pinterest Board.
Reflekter
  • Kan du lage en lokalhistorisk tur ved bruk av bilder fra din eller bibliotekets samling?
  • Hvordan organisere deling av bilder, steder og minner i lokalsamfunn?
  • Hvilke muligheter finnes det for å fortelle om en dag i livet ved hjelp av bilder?
  • Gjennom prosjektet Kultur og naturreise skal Kommunal- og regionaldepartementet, Miljøverndepartementet og Kulturdepartementet åpne fagdatabaser og og gjøre disse tilgjengelige for utvikling av nye tjenester. Tenk over hvilke nye tjenester som kan skapes med utgangspunkt i offentlige databaser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar