Ting 12 Rekreasjon

bilde av gutt som spiller
Bibliotekene har alltid støttet behov for læring, informasjon og rekreasjon for sine lånere. I dag brukes de mobile enhetene til alle disse behovene. I denne tingen skal vi se nærmere på rekreasjonsaspektet i mobile apper, og om det finnes muligheter for å gjøre utvalgte bibliotekaktiviteter mer spennende ved å tilføre spillelementer.

Oppdag
Mange mennesker bruker mobile enheter til å spille, for eksempel:

Gamification betyr at man bruker spill og spillmekanismer i andre sammenhenger for å engasjere og løse problemer. På norsk er ordet oversatt til spillifisering. Bibliotekspillet er et eksempel på det. Spillet er utviklet for ungdom, og det gis poeng for å skrive bokanmeldelser, for å finne koder på biblioteket og for å løse oppgaver og andre utfordringer.

Utforsk
Mobile enheter har mange rekreasjonsmuligheter. Se om du kan finne spennende og inspirerende apper for disse temaene:
  • Mat og drikke.
  • Interiør og design.
  • Hus og hage.
  • Sport eller andre selvvalgte temaer.
  • Finn flere lenker på Pinterest Board.

Reflekter
  • Hva er de mest populære spillene for barn og unge? Hvordan kan du finne det ut? Er det mulig å integrere noen av disse spillene i opplæringsprogrammene til bibliotekene?
  • Hvis du kunne utvikle et spill for bibliotekene, hva skulle det gått ut på? Det finnes apper som kan være nyttige i utviklingen av spill for bibliotek, for eksempel SCVNGR og Geocaching.
  • National Parks New South Wales, Australia, har utviklet en iPad-app som del av deres opplæringsprogram for barn – Wilderquest. Kan bibliotekene gjøre noe lignende?
  • Kan dere bruke spill i aktiviteter i biblioteket? For eksempel å designe spill ved hjelp av Game Salad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar